Vocabulaire

jongere

We hebben activiteiten voor kinderen, maar niet voor jongeren vanaf twalf jaar.

gemiddeld

De kinderen in deze groep zijn tussen zes en acht jaar. De gemiddelde leeftijd is dus seven jaar.

(het) tijdschrift

Ik lees bijna geen boeken, wel veel tijdschriften over computers en sport.

opvallend (opvallen, viel op, is opgevallen)

Zijn mobiele telefoon is heel opvallend: hij is roze!

Op internet kun je een iPad kopen voor £300. Dat is opvallend goedkoop.

Er hangt een naambordje naast de deur, maar dat valt nauwelijks op

Wat viel je op? Viel mij op…

behoeftebehoefte hebben aan

Ik heb pijn in mijn ogen want ik heb drie uur achter de computer gewerkt. IK heb behoefte aan een pauze.

voorzien in (voorzag, voorzien)

Een smartphone voorziet in de behoefte om altijd en overal internet te hebben.

(het) deel

Een klein deel van deze groep (vijf procent) gebruikt internet nooit.

jeugd

Voor de jeugd is een computer heel normaal, maar voor mensen ouder dan tachtig is dat niet zo.

volwassene

Is disneyland alleen leuk voor kinderen of vinden volwassenen het ook leuk?

op afstand houden (hield, gehouden)

Ik houd niet van huisdieren; ik houd ze het liefst op afstand.

afstand

Een par meter afstand tussen de tv en de persoon is het best.

mens

Er zijn weinig mensen zonder mobiele telefoon.

andacht

Hij zit elke dag op Facebook: hij krijgt veel reacties van zijn vrienden en hij vindt die aandacht leuk.

(het) bericht

Dit is de voicemail van Henk van Woerden. Spreek uw bericht in na de piep.

vocabulaire-2

Leave a comment